5 tiltag der øger værdien af din webshop (markant)

Niels er en af gode folk bag Saxis.dk, som i dag er Danmarks største online markedsplads for køb og salg af virksomheder. Hos Saxis er mere en halvdelen af de solgte virksomheder webshops, så lyt godt efter når Niels deler ud af de erfaringer har har gjort....


Indlæg

Du sidder på dit kontor. Klokken er 23, det er ved at være mørkt. Der står en kaffekop på bordet med kold kaffe i, som du skænkede tidligere i dag. Du er lige kommet ud af en lang og dybt koncentreret arbejdssession. Det føles lidt som at vågne op fra en lur. Du er lidt i tvivl om hvad klokken er og hvor længe du har været væk. Men nu er du tilbage til virkeligheden og læner dig tilbage i stolen for at få et overblik over hvor du er nået til.

 

Pludselig slår tanken dig: “Hvad er min webshop egentlig værd? Hvis jeg satte den til salg hvad ville jeg så kunne få for den? Hvad skulle jeg have for den, før at jeg ville sælge den? Tænk hvis jeg kunne blive millionær! Tænk hvis jeg kunne købe et hus i spanien og stadig have råd til at starte en ny webshop op med helt nye produkter!”

 

Hvis du nogensinde har oplevet det så håber jeg, at du vil læse med her. Jeg vil nemlig give dig mine råd til hvordan du maksimerer dine chancer for, at sælge din webshop til den højest mulige pris.

 

Hvorfor skulle du lytte til mig? Jeg har lavet Danmarks største online markedsplads for køb og salg af virksomheder hvor vi sælger 25 virksomheder om måneden. Lidt over 50% af virksomhederne vi sælger er webshops, så jeg har en del erfaring med hvad webshops bliver solgt til og hvad de er værd.

 

Jeg har stillet 5 tiltag op som med garanti vil øge værdien af din webshop. God fornøjelse!

 

#1 - Skab automatisk tilbagevendende omsætning

Den person som skal købe din webshop er meget interesseret i to ting. Det første er indtjeningen og det andet er fremtiden. Hvor meget din webshop kan forventes at tjene (overskud) i fremtiden, har derfor kæmpe betydning for prisen.

 

Derfor er det vigtigt, at kunne påvise hvad man kan forvente i fremtiden. Hvis dine resultater skal kunne fremskrives skal der for det første være noget historik at kigge tilbage på. Har din webshop præsteret stabil vækst i flere år er der en god chance for at man også kan forvente vækst i fremtiden. Har du kun været igang i et år er der intet at bygge forventninger til fremtiden på.

 

En anden ting der er super vigtigt for troværdigheden af forventningerne til fremtiden er de systemer og procedurer der skaber resultaterne. Har du veldokumenterede processer for hvordan du genererer indtjeningen i shoppen eller er det hele i dit hoved. Ved du overhovedet hvad årsagerne er til den vækst du har oplevet?

 

Det er meget vigtigt at køberen kan se hvilke rutiner, processer og systemer der skaber resultaterne, så køberen føler sig sikker på, at kunne genskabe de samme resultater i fremtiden.

 

Derfor er det første tiltag du kan gøre for at øge værdien, at skabe automatisk tilbagevendende omsætning.

 

Dette kan gøres på mange måder. Det kan være ved at oprette et abonnements produkt til dine eksisterende kunder. Det kan være ved at lave loyalitetsprogrammer. Det kan være via automatisk e-mail markedsføring til eksisterende kunder etc.

 

Målet er, at skabe flere genkøb fra dine kunder og skabe dem på en stabil og pålidelig måde. Du skal altså bygge en “genkøbs maskine”.

 

#2 - Øg afkastet

Når din webshop har en god stabil tilbagevendende omsætning så er det tid til at kigge på effektivisering så afkastet på omsætningen kan blive større.

 

Når man sælger en virksomhed er overskuddet næsten det eneste der tæller med i værdiansættelsen. At have en stor omsætning er ikke noget værd hvis ikke du tjener penge efter alle dine udgifter er betalt.

 

Derfor er det vigtigt at kigge på hvor du kan effektivisere og spare penge uden at gå på kompromis med service eller kvalitet.

 

Steder hvor man typisk kan spare:

  • Logistik
  • Markedsføring
  • Ineffektive arbejdsprocesser
  • 3. parts programmer (software til måling, markedsføring, udvikling m.m.)
  • Kontorfaciliteter

 

Det er vigtigt igen at pointere her, at det jo ikke er meningen at du skal forringe shoppen med besparelser, men det er vigtigt at skære ind til benet, så alt hvad der måske ikke er livsnødvendigt for at shoppen kan køre og blive ved med at skabe resultater, kan du kigge på om du måske skulle skille dig af med, op til salget så shoppen genererer endnu større overskud.

#3 - Skab alternative indtægtskilder

For at skabe mere sikkerhed omkring virksomhedens fremtidspotentiale er det også en rigtig god idé at kigge efter alternative indtægtskilder.

 

Det er godt at vise, at webshoppen kan tjene penge på mange måder og på flere forskellige kundegrupper.

 

Der er flere måder at gøre dette på.

 

Mange er bange for at overtage en webshop i disse Amazon tider. Det kan være en god idé at prøve kræfter med Amazon FBA og se om dit produkt kan tjene penge på Amazon. Hvis det lykkes kan du berolige køberen for om Amazon kommer til at overtage al nethandel.

 

Det kan også være at du begynder at sælge dine produkter engros, til andre forhandlere, så du ikke kun sælger direkte til forbrugere via shoppen.

 

Det kan også være at du kan finde en kreativ måde at “ompakke” dit produkt på, så det henvender sig til en helt anden målgruppe eller så det passer ind i et andet behov. Hvis du f.eks. sælger legetøj til børn, kunne du udvide med samleobjekter til voksne såsom StarWars figurer eller andet.

 

Der er mange måder at gøre det på, men bare det, at du kan påvise at produkterne kan sælges på mange måder og ikke er bundet op på én bestemt distributionskanal eller kundegruppe er positivt for værdien af shoppen.

 

#4 - Lad robotterne overtage

Alt hvad du kan automatisere skal automatiseres. Markedsføring, bogføring, lagerføring, logistik, kundeservice osv.

 

Automatisering betyder effektivitet og effektivitet betyder i sidste ende større overskud.

 

Husk at automatisering ikke behøver at være 100%. Det vil sige, nogle processer håndteres bedst af mennesker. Men hvis der er elementer i en proces der kan automatiseres så kun de dele der bør håndteres af et mennesker bliver det, er det bedst.

 

F.eks. kundeservice kan ikke 100% automatiseres (endnu), men mange processer i forbindelse med kundeservice kan. Det kan f.eks. være systemer der helt automatisk gør opmærksom på hvilke kunder der skal følges op på, men selve opfølgningen foretages af et menneske. Det kan også være en chatbot der kan besvare de oftest stillede og mest simple spørgsmål som er integreret i shoppens support chat.

#5 - Placering, placering, placering

Google placeringer og organisk salg er super vigtigt at opbygge en god, rentabel, stabil webshop.

 

Jo flere af dine salg der kommer via organiske søgninger på Google jo bedre. Det kan sagtens betale sig op til et salg at få et SEO bureau til at gennemgå hele webshoppen og lægge en strategi for hvordan der skabes flere og bedre placeringer for shoppen.

 

Tænk her også over søgninger rundt om dit produkt og ikke kun på direkte produktsøgninger. Hvad søger man på hvis man leder efter produkter som ligner dit eller som løser samme behov som dit? Hvad søger man på efter man har købt dit produkt? Er der højtider eller andet du kan koble dig på?

 

En stor investering i SEO, kan betale sig mange gange tilbage når virksomheden sælges.

 

Opsummering

Fremtiden og overskuddet betyder mest når det kommer til værdien af din webshop. Alt hvad du kan gøre for, at skabe en høj indtjening og en sikker fremtid vil du blive belønnet for, når der skal sættes en pris på webshoppen.

 

Derfor er det vigtigt at skabe faste automatiserede processer og dokumentere dem så køberen kan få indsigt i dem. Derfor er det også vigtigt at afsøge alle muligheder for alternativ eller tilbagevendende indtjening.

 

Og sidst men ikke mindst, har din gode ven Google selvfølgelig også en masse at skulle have sagt. Flyt så meget af din trafik som overhovedet muligt, fra betalt annoncering over til organisk trafik.

 

Hvis du overvejer at sælge din webshop er du meget velkommen til at kigge forbi på Saxis.dk så hjælper vi dig meget gerne.